Batterihybrid fraktskip med betong i lasten på vei til gjenvinning
I forrige uke vinket vi adjø til verdens første hybride fraktskip Hagland Captain som med betong i lasten satte kurs mot Nederland. Her skal betongen gjenvinnes til nye veier.Hjelmeland ungdomsskole er revet, og om lag 4 500 tonn knust betongavfall er med hjelp fra Lindum fraktet til Barnavik kai og lastet på skip.
— Betongen skal til materialgjenvinning i Nederland, forteller logistikkleder i Lindum, Ole Johan Harbakk. Vel fremme på bestemmelsesstedet vil den granuleres og brukes som tilslag inn i ny betongstøp som igjen blir til nye veier.
Lindum har stor aktivitet på betong, og har sendt flere lass sjøveien til gjenvinning tidligere. Vi er involvert i mange prosjekter der våre kunder har knust betongavfall som må håndteres.
— Betong som leveres til våre anlegg blir håndtert av vårt omreisende team som knuser og sorterer ut armeringsjern som gjenvinnes for seg, forteller Ole Johan.
Hva betongen brukes til avhenger av flere faktorer. Noe benytter Lindum selv inn i egen infrastruktur på anleggene, mens i tradingoppdrag som denne sendes den direkte videre til materialgjenvinning hos sluttbruker.
— Nederland har lite tilgang på jomfruelig masse, og ble derfor tidlig gode på gjenbruk. Der Norge er helt i startgropen på gjenvinning av betong, har de mange års erfaring og god infrastruktur på behandling og gjenbruk, forteller Ole Johan.
Skrev industrihistorie
Det ombygde bulkskipet, som er verdens første av sitt slag, kutter NOX-utslippene med opp mot 90%. Det er betydelige kutt, og tilsvarer over 80 000 personbiler.
— I havn opererer skipet helelektrisk, og har gravemaskin om bord på EL. Den sparer flere hundre liter diesel med tilhørende utslipp på de om lag 16 timene med tung lasting, forteller Ole Johan.
Den første halvtimen fra og den siste til kai kan skipet gå helelektrisk.
— Man kan nesten si at dette er en «Euro VI-båt», smiler logistikksjefen.
På bilde: Ole Johan Harbakk, Lindum og Henrik Brekke, AF Decom. Formann på prosjektet.