Er du så heldig å ha frukttrær og bærbusker i hagen? Frukthagen er et skattekammer for de som vet å benytte seg av den, frukt og bær er nemlig svært rike på bl.a. vitamin C, antioksidanter, kalium, fiber, betakaroten og andre viktige stoffer.

Gleden var stor da man som barn kunne krabbe inn i bestemors store ripsbusker, og spise seg mett på store, røde rips. Å lykkes med frukt og bær er ikke så vanskelig, og sørger du for å ha flere sorter i hagen, blir også pollineringen mye bedre.

Bær inneholder mindre sukker enn frukt, men er likevel  rike på mikronæringsstoffer. Bruksområdene er mange, ja du kan både sylte og safte, ha de i smoothien, i fruktbollen, som mellommåltid, lage is, fryse ned til kakepynt eller rett og slett spise rett fra busken.

SUPERMAT I HAGEN

Noen bær kjenner de fleste av oss godt til som bringebær, jordbær, stikkelsbær, kirsebær,blåbær og rips. Men visste du at svartsurbærene som vokser på planten Aronia er  proppfulle av antioksidanter, opp til flere ganger så mye som blåbær? Bærene skal ha både immunstyrkende, blodtrykksregulerende og kolesterolsenkende egenskaper. Forskning viser at svartsurbær/ aronia forhindrer uheldig bakteriedannelser, og annen forskning indikerer at svartsurbær kan virke forebygge på enkelte former for kreft.

Svartsurbæren er for sure til å spises rett av busk, og skal på samme måte som rognebær alltid fryses før bruk. De er godt egnet for safting og sylting, men du kan også fryse de ned og blande de inn med andre søtere bær i f.eks. juicer og smoothier.